Regulamin rekrutacji uczniów do Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 2 w Wadowicach
Dyrektor CKZiU Nr 2 w Wadowicach powołuje Komisję Rekrutacyjną i wyznacza jej przewodniczącego.
Komisja Rekrutacyjna prowadzi rekrutację w oparciu ZARZĄDZENIE NR 4/24 MAŁOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY z dnia 30 stycznia 2024 r. w sprawie określenia terminów przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego i postępowania uzupełniającego, w tym terminów składania dokumentów do publicznych szkół podstawowych dla dorosłych, klas I publicznych szkół ponadpodstawowych, klas wstępnych, o których mowa w art. 25 ust. 3 ustawy – Prawo oświatowe i na semestr pierwszy klas I publicznych branżowych szkół II stopnia i publicznych szkół policealnych, na terenie województwa małopolskiego na rok szkolny 2024/2025 oraz poniższy regulamin.
Do zadań Komisji Rekrutacyjnej należy w szczególności:
- ustalenie wyników postępowania rekrutacyjnego z zachowaniem obowiązujących zasad rekrutacji,
- przygotowanie oraz podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych,
- przygotowanie oraz podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych,
- weryfikacja danych zawartych w dostarczonych wnioskach,
- nadzór nad poprawnością systemu elektronicznego w procesie rekrutacji,
- dbanie o przetwarzanie danych osobowych kandydatów zgodnie z Ustawą o systemie oświaty i Ustawą o ochronie danych osobowych,
- niezwłoczne udzielanie dyrektorowi wszelkich wyjaśnień związanych z procesem rekrutacji
- sporządzenie protokołu postępowania rekrutacyjnego.
Warunki rekrutacji
Do CKZiU w Wadowicach przyjmuje się kandydatów, którzy:
- posiadają świadectwo ukończenia szkoły podstawowej,
- w przypadku kandydatów do szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe – posiadają zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu.
Kryteria rekrutacji
W postępowaniu rekrutacyjnym decydują kryteria uwzględniające:
- wynik egzaminu ósmoklasisty,
- wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej oceny z języka polskiego i matematyki oraz z dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych ustalonych przez dyrektora danej szkoły jako brane pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym do danego oddziału tej szkoły,
- świadectwo ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem,
- szczególne osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej:
- uzyskanie wysokiego miejsca nagrodzonego lub uhonorowanego zwycięskim tytułem w zawodach wiedzy, artystycznych i sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty albo organizowanych co najmniej na szczeblu powiatowym przez inne podmioty działające na terenie szkoły. Zgodnie z art. 148 ustawy – Prawo oświatowe, kurator oświaty corocznie do końca lutego podaje do publicznej wiadomości wykaz zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty lub inne podmioty działające na terenie szkoły, które mogą być wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, o których mowa w art. w art. 134 ust. 2 pkt 4 lit. a, art. 137 ust. 6 pkt 4 lit. a, art. 140 ust. 3 pkt 5 lit. a i art. 143 ust. 3 pkt 4 lit. a ustawy – Prawo oświatowe, oraz określa miejsca uznane za wysokie w tych zawodach.
- osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu.
Sposób przeliczania na punkty poszczególnych kryteriów:
- W przypadku przeliczania na punkty wyników egzaminu ósmoklasisty wynik przedstawiony w procentach z:
- języka polskiego,
- matematyki
– mnoży się przez 0,35; - języka obcego nowożytnego,
– mnoży się przez 0,3.
- W przypadku przeliczania na punkty ocen z zajęć edukacyjnych, wymienionych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, za oceny wyrażone w stopniu:
- celującym – przyznaje się po 18 punktów,
- bardzo dobrym – przyznaje się po 17 punktów,
- dobrym – przyznaje się po 14 punktów,
- dostatecznym – przyznaje się po 8 punktów,
- dopuszczającym – przyznaje się po 2 punkty.
- Za świadectwo ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem, o którym mowa odpowiednio w art. 134 ust. 2 pkt 3 ustawy – Prawo oświatowe, przyznaje się 7 punktów.
- W przypadku przeliczania na punkty kryterium, o którym mowa w art. 134 ust. 2 pkt 4 lit. art. 137 ust. 6 pkt 4 lit. a, art. 140 ust. 3 pkt 5 lit. a i art. 143 ust. 3 pkt 4 lit. a ustawy – Prawo oświatowe, za:
- uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu ponadwojewódzkim organizowanym przez kuratorów oświaty na podstawie zawartych porozumień:
- tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów
- tytułu laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
- tytułu finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów;
- uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu międzynarodowym lub ogólnopolskim albo turniejem o zasięgu ogólnopolskim, przeprowadzanymi zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 8 i art. 32a ust. 4 ustawy o systemie oświaty:
- tytułu finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 10 punktów,
- tytułu laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 4 punkty,
- tytułu finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 3 punkty;
- uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu wojewódzkim organizowanym przez kuratora oświaty:
- dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 10 punktów,
- dwóch lub więcej tytułów laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 7 punktów,
- dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów,
- tytułu finalisty konkursu przedmiotowego – przyznaje się 7 punktów,
- tytułu laureata konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 5 punktów,
- tytułu finalisty konkursu tematycznego lub interdyscyplinarnego – przyznaje się 3 punkty;
- uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem albo turniejem, o zasięgu ponadwojewódzkim lub wojewódzkim, przeprowadzanymi zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 8 i art. 32a ust. 4 ustawy o systemie oświaty:
- dwóch lub więcej tytułów finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 10 punktów,
- dwóch lub więcej tytułów laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 7 punktów,
- dwóch lub więcej tytułów finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 5 punktów,
- tytułu finalisty konkursu z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych objętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 7 punktów,
- tytułu laureata turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 3 punkty,
- tytułu finalisty turnieju z przedmiotu lub przedmiotów artystycznych nieobjętych ramowym planem nauczania szkoły artystycznej – przyznaje się 2 punkty;
- uzyskanie wysokiego miejsca w zawodach wiedzy innych niż wymienione w pkt 1–4, artystycznych lub sportowych, organizowanych przez kuratora oświaty lub inne podmioty działające na terenie szkoły, na szczeblu:
- międzynarodowym – przyznaje się 4 punkty,
- krajowym – przyznaje się 3 punkty,
- wojewódzkim – przyznaje się 2 punkty,
- powiatowym – przyznaje się 1 punkt.
- W przypadku, gdy kandydat ma więcej niż jedno szczególne osiągnięcie z takich samych zawodów wiedzy, artystycznych i sportowych, o których mowa w ust. 1, na tym samym szczeblu oraz z tego samego zakresu, wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, przyznaje się jednorazowo punkty za najwyższe osiągnięcie tego ucznia w tych zawodach, z tym, że maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania za wszystkie osiągnięcia wynosi 18 punktów.
- uzyskanie w zawodach wiedzy będących konkursem o zasięgu ponadwojewódzkim organizowanym przez kuratorów oświaty na podstawie zawartych porozumień:
- W przypadku przeliczania na punkty kryterium za osiągnięcia w zakresie aktywności społecznej, w tym na rzecz środowiska szkolnego, w szczególności w formie wolontariatu, o których mowa w art. 134 ust. 2 pkt 4 lit. b, art. 137 ust. 6 pkt 4 lit. b, art. 140 ust. 3 pkt 5 lit. b i art. 143 ust. 3 pkt 4 lit. b ustawy – Prawo oświatowe, przyznaje się 3 punkty.
- W przypadku osób zwolnionych z obowiązku przystąpienia do egzaminu ósmoklasisty, na podstawie art. 44zz ust. 2 i art. 44zz ust. 2 ustawy o systemie oświaty, przelicza się na punkty oceny z języka polskiego, matematyki, języka obcego nowożytnego wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej, przy czym za uzyskanie z:
- języka polskiego i matematyki oceny wyrażonej w stopniu:
- celującym – przyznaje się po 35 punktów,
- bardzo dobrym – przyznaje się po 30 punktów,
- dobrym – przyznaje się po 25 punktów,
- dostatecznym – przyznaje się po 15 punktów,
- dopuszczającym – przyznaje się po 10 punktów;
- wybranego języka obcego nowożytnego oceny wyrażonej w stopniu:
- celującym – przyznaje się po 30 punktów,
- bardzo dobrym – przyznaje się po 25 punktów,
- dobrym – przyznaje się po 20 punktów,
- dostatecznym – przyznaje się po 10 punktów,
- dopuszczającym – przyznaje się po 5 punktów;
- języka polskiego i matematyki oceny wyrażonej w stopniu:
Przedmioty punktowane dla poszczególnych oddziałów:
Liceum Ogólnokształcące:
- kierunek policyjny: j. polski, matematyka, historia, wychowanie fizyczne.
Technikum:
- informatyczne: j. polski, matematyka, technika, informatyka,
- programistyczne: j. polski, matematyka, technika, informatyka,
- elektryczne, elektroniczne, pojazdów samochodowych: j. polski, matematyka, technika, fizyka,
- budownictwa: j. polski, matematyka, technika, geografia.
Szkoła Branżowa I Stopnia
- j. polski, matematyka, informatyka, technika.
W przypadku równorzędnych wyników uzyskanych przez kandydatów:
- W pierwszej kolejności przyjmuje się kandydatów z problemami zdrowotnymi potwierdzonymi odpowiednim zaświadczeniem lekarskim, ograniczającymi możliwości wyboru kierunku kształcenia ze względu na stan zdrowia (zaświadczenie lekarza medycyny pracy), potwierdzonymi opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
- W następnej kolejności brane są pod uwagę łącznie n/w kryteria:
- wielodzietność rodziny kandydata,
- niepełnosprawność kandydata,
- niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata,
- niepełnosprawność obojga rodziców kandydata,
- niepełnosprawność rodzeństwa kandydata,
- samotne wychowywanie kandydata w rodzinie,
- objęcie kandydata pieczą zastępczą.
- oświadczeniem o wielodzietności rodziny kandydata,
- orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność, orzeczeniem o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub orzeczeniem równoważnym w rozumieniu przepisów Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (z późniejszymi zmianami).
Spełnienie przez kandydata tych kryteriów potwierdza się (art. 20t ust. 2 pkt. l Ustawy o systemie oświaty):
Procedura rekrutacji:
- Kandydat „zapisuje się” do CKZiU Nr 2 drogą elektroniczną, wybierając odpowiednią szkołę wchodzącą w skład CKZiU Nr 2 oraz odpowiedni oddział w ramach wybranej szkoły.
- Kandydat uzupełnia swoje dane w systemie i poddaje je weryfikacji.
- Po weryfikacji wniosków Komisja Rekrutacyjna podaje do publicznej wiadomości wyniki postępowania rekrutacyjnego w formie listy uszeregowanej alfabetycznie kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych.
- Komisja Rekrutacyjna przyjmuje kandydata zakwalifikowanego, jeżeli kandydat ten w określonym terminie złożył wymagane dokumenty.
- Po terminie złożenia wymaganych dokumentów przez kandydatów zakwalifikowanych, Komisja Rekrutacyjna podaje do publicznej wiadomości uszeregowaną alfabetycznie listę kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych lub informację o liczbie wolnych miejsc.
- W/w listy zawierają imiona i nazwiska kandydatów uszeregowane w kolejności alfabetycznej oraz informacje o najniższej liczbie punktów, która uprawniała do przyjęcia kandydata. Ponadto na listach umieszcza się datę podania do publicznej wiadomości opatrzoną podpisem przewodniczącego Komisji Rekrutacyjnej.
- Listy powinny być umieszczone w widocznym miejscu w siedzibie szkoły.
- Uczniowie, którzy nie zostali przyjęci w pierwszym terminie, biorą udział w rekrutacji uzupełniającej – termin i warunki określa Małopolski Kurator Oświaty.
Procedura odwoławcza
- W terminie do 3 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy kandydatów przyjętych kandydatów nieprzyjętych, rodzic kandydata lub kandydat pełnoletni może wystąpić do Komisji Rekrutacyjnej z wnioskiem o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia
- W terminie do 3 dni od dnia złożenia wniosku o sporządzenie uzasadnienia Komisja Rekrutacyjna sporządza uzasadnienie. Uzasadnienie powinno zawierać przyczyny odmowy przyjęcia, w tym najniższą liczbę punktów, która uprawniała do przyjęcia oraz liczbę punktów, którą kandydat uzyskał w postępowaniu rekrutacyjnym.
- W terminie do 3 dni od otrzymania uzasadnienia rodzic kandydata lub pełnoletni kandydat może złożyć do dyrektora odwołanie od rozstrzygnięcia Komisji Rekrutacyjnej.
- W terminie 3 dni od otrzymania odwołania dyrektor jest obowiązany rozpatrzyć odwołanie.
- Na rozstrzygnięcie dyrektora służy skarga do sądu administracyjnego.
Przechowywanie dokumentacji z postępowania rekrutacyjnego
Dane osobowe kandydata zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego oraz dokumentacja tego postępowania są przechowywane nie dłużej niż do końca okresu, w którym uczeń uczęszcza do szkoły.
Dane osobowe kandydata nieprzyjętego zgromadzone w celach postępowania rekrutacyjnego są przechowane przez okres roku, chyba że na rozstrzygnięcie dyrektora została wniesiona skarga do sądu administracyjnego i postępowanie nie zostało zakończone prawomocnym wyrokiem.
Aneks nr 1 Do regulaminu rekrutacji uczniów.
W przypadku kandydatów, którzy ukończyli szkołę podstawową i nie byli klasyfikowani z przedmiotu: technika, podczas procedury rekrutacyjnej w danym oddziale:
1. W pierwszym postępowaniu rekrutacyjnym kandydat otrzyma z tego przedmiotu 0 punktów,
2. W postępowaniu uzupełniającym w miejsce brakującej oceny będzie wzięta pod uwagę ocena z języka angielskiego.