Szkoła humanitarna

Szkoła Humanitarna to roczny program z obszaru edukacji globalnej, realizowany przez Polską Akcję Humanitarną. Angażuje on szkoły w działania, które mają rozwinąć empatię, pomóc zrozumieć globalne wyzwania oraz pokazać solidarność z mieszkańcami i mieszkankami globalnego Południa. Szczególnie ważne jest zrozumienie przyczyn kryzysów humanitarnych oraz ich wpływu na życie ludzi. Program uczy o tym jak pomagać mądrze oraz zgodnie z potrzebami osób, które tej pomocy potrzebują.

Spis treści


Dlaczego my?

Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 2 w Wadowicach zostało zakwalifikowane do rocznego programu przeznaczonego dla szkół ponadgimnazjalnych „Szkoła Humanitarna”, realizowanego przez Polską Akcję Humanitarną. Jak wiemy, misją PAH jest uczynić świat lepszym poprzez zmniejszenie cierpienia i promowanie wartości humanitarnych. I właśnie to zadanie będziemy urzeczywistniać w czasie roku szkolnego.

Jak to się stało, że to akurat nasza szkoła została wybrana?

W wyniku konkursu zrekrutowano zaledwie 15 szkół z 8 województw w Polsce, których zgłoszenia uzyskały aprobatę i skradły serca członków komisji. Nasz wniosek przygotowała Pani Katarzyna Górna – Oremus. Podczas zapoznawczego spotkania (zdj.) w Wadowicach Pani Kalina Kabat – koordynatorka projektu edukacyjnego – przekazała nam, że zgłoszeniem tym zdobyła uznanie jury. Z województwa małopolskiego, oprócz nas, w projekcie uczestniczą jeszcze dwie szkoły: z Tarnowa i z Olkusza.

Co będzie się działo w ramach programu?

W dniach od 5 do 7 października w Białobrzegach k/Warszawy odbyło się seminarium dla szkolnych koordynatorów, które wprowadziło nas w program „Szkoła Humanitarna”. Podczas całego roku szkolnego wraz z młodzieżą poszerzymy wiedzę na temat: pomocy humanitarnej, dostępu do wody i godnych warunków sanitarnych, edukacji i żywności, pokoju na świecie oraz globalnych współzależności. Będziemy kształtować postawę otwartości i promować takie wartości jak: równość, pokój, solidarność, godność, odpowiedzialności, szacunek, uczciwość, osobiste zaangażowanie, gotowość do ustawicznego uczenia się.

Czekają nas warsztaty z trenerami, e–learning, World café, webinarium, dyskusyjny klub on-line i wiele innych działań. W miarę możliwości przeprowadzimy akcję lub jedną z kampanii: Zamiast kwiatka niosę pomoc, Zróbmy pokój, Akcja (krytyczna) edukacja, Świat bez głodu, Studnia dla południa. Potem będziemy zobligowani dokonać ewaluacji projektu, przygotować raport i, jeżeli zrealizujemy wszystkie wytyczne, w czerwcu otrzymamy Certyfikat Szkoły Humanitarnej.

Miejmy nadzieję, że pomyślnie przebrniemy przez wszystkie zadania i pod koniec roku szkolnego dumnie odbierzemy bezterminowy akt nadania nam tytułu SZKOŁY HUMANITARNEJ.


Poznajmy się

14 września odbyło się w naszej szkole spotkanie Dyrekcji i koordynatorek z Kaliną Kabat – wysłanniczką PAH. Podczas całego roku szkolnego wraz z młodzieżą poszerzymy wiedzę na temat: pomocy humanitarnej, dostępu do wody i godnych warunków sanitarnych, edukacji i żywności, pokoju na świecie oraz globalnych współzależności. Będziemy kształtować postawę otwartości i promować takie wartości jak: równość, pokój, solidarność, godność, odpowiedzialności, szacunek, uczciwość, osobiste zaangażowanie, gotowość do ustawicznego uczenia się.


Szkolenie przygotowawcze dla nauczycieli – Białobrzegi (5-7 października 2018r.)

Koordynatorki projektu „Szkoła humanitarna” Katarzyna Górna-Oremus i Joanna Matyjasik wzięły udział w szkoleniu, przygotowawczym dla nauczycieli. Podczas 3-dniowych odbyła się seria warsztatów tematycznych, umożliwiająca zaplanowanie pracy z uczniami na najbliższy rok szkolny.

     


„Krytyczne myślenie” – warsztaty z trenerem PAH – Piotrem Gawłem

10 października odbyły się warsztaty dla uczniów naszej szkoły, biorących udział w projekcie. Warsztaty miały na celu uwrażliwienie młodzieży na odmienności w życiu i krytyczne spojrzenie na własny sposób działania, zachowania czy wypowiadania się na różne tematy.


„Komunikacja bez przemocy” – webinarium (6 listopada 2018r.)

Uczestnicy projektu wzięli udział w webinarium poświęconemu tematyce komunikacji – w jaki sposób werbalizować własne myśli, aby nie zranić swojego rozmówcy przez używanie mowy nienawiści oraz jak odczytywać przekazy kierowane do odbiorcy.

Gaweł_potrzeby_meg

Gaweł_lista potrzeb


„Porozmawiajmy o rasizmie” – webinarium (11 grudnia 2018 r.)

Uczennice i uczniowie oraz nauczycielki i nauczyciele mieli okazję porozmawiać o rasizmie podczas wspólnego webinarium prowadzonego przez Bumiego Philipsa – czarnoskórego Polaka. Bumi opowiedział swoją historię, jak ciężko jest znosić nietolerancję rówieśników tylko z powodu odmiennego koloru skóry, jak bolesne mogą być słowa i niedopowiedzenia czy dwuznaczności. W panelu dyskusyjnym młodzież miała okazję zadawania nurtujących pytań dotyczących rasizmu.


Reflekcyjny Klub Online

W ramach Refleksyjnego Klubu Online uczniowie uczestniczyli w:

  • październikowym warsztacie „Co wiesz o empatii” (jaka jest różnica między empatią a użalaniem się nad kimś, dyskusja z trenerem „Czy przykłady z animacji mają odzwierciedlenie w Waszym życiu? Czy podobne mechanizmy mogą mieć miejsce w skali globalnej? Nie tylko między osobami a całymi krajami?)
  • rozmowach o szkole „Szkoła – krytyczna perspektywa – fabryka”. Wbrew pozorom chcemy pokazać, że uczenie się jest super i co więcej, że nie musi być utożsamiane ze szkolnym przymusem! Niektórzy uważają, że szkolne uczenie się jest dość niebezpieczne, czyniąc z nas zunifikowane kwadratowe głowy. Czy mają rację? Co szkoła robi z mózgami dziećmi?” i wystąpienie Kena Robinsona w zakładce KOP GŁĘBIEJ. Jeśli masz trochę więcej czasu (1h4min) i chcesz się przekonać jakim potężnym narzędziem kształtowania otaczającego nas świata jest system edukacji zachęcamy Cię do obejrzenia filmu dokumentalnego ”Schooling the world” (uwaga: tylko po angielsku!).
  • listopadowym warsztacie „Niebezpieczeństwo jednej historii” (wystąpienia podczas Tedex nigeryjskiej pisarki Chimamandy Adichie, w którym poruszane były kwestie jednej historii czyli historii niekompletnej, rodzącej stereotypy)
  • listopadowym warsztacie „Kolumb odkrył Amerykę”- kto pisze historię wojen, podbojów? (O różnorodnościach doświadczeń, które kształtują nasze życia)
  • grudniowym warsztacie „Jak się dorasta w Polsce będąc czarnym chłopakiem?” (o przejawach rasizmu, antysemityzmu czy ksenofobi). Każda osoba, którą mijamy na ulicy nosi w sobie historie, o których nic nie wiemy. Część z nich jesteśmy w stanie usłyszeć od znajomych, przyjaciół, z mediów, a o całej reszcie nigdy się nie dowiemy, bo nie pojawią się w mainsteramowych mediach. Czy wiesz, że cudzoziemcy w Polsce  stanowią zaledwie 0,3% społeczności ? Czy zdajesz sobie sprawę, że cudzoziemcy w Polsce codziennie spotykają się z przejawami rasizmu, antysemityzmu czy ksenofobi?
    Czy wiesz, że w 2016 Prokuratura Krajowa prowadziła 1631 postępowań z tego powodu (a to z kolei 40% więcej niż rok wcześniej)? Czy kiedykolwiek pomyślałeś/aś, że Polkami i Polakami są osoby czarnoskóre, które dorastały tutaj, mieszkają tu i pracują, a także osoby, które z miłości zostały w Polsce i wychowują tutaj dzieci.

  • grudniowym warsztacie „Porozmawiajmy o migracjach i języku, który ma ogromną siłę kształtowania rzeczywistości i migracjach”. Jak myślisz, ile Polek i Polaków wyjechało za granicę po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej?
    (W 2004r. 1 mln, w 2005r. 1.5 mln, a pod koniec 2016 r. 2.5 mln, czyli… ludność całego Krakowa i całej Warszawy!)

  • grudniowym warsztacie „Ile kosztuje szczęście” (jak postrzegamy nasze życie, szczęście i nasze miejsce na ziemi. Zazwyczaj zgoda ze stwierdzeniem, że człowiek niszczy środowisko i planetę przychodzi nam dużo łatwiej niż refleksja nad tym, jaki jest nasz udział w tym procesie.)
  • grudniowym warsztacie „Świąt czas! Czy aby na pewno?” (o tym, że to, co w moim życiu jest “normalne” i oczywiste (jak właśnie święta Bożego Narodzenia) może nie istnieć w życiu moich rówieśników z innych stron świata.)
  • https://www.whychristmas.com/cultures/
  • W styczniu młodzież była zachęcana do sięgnięcia w głąb siebie w celu podzielenia się swoimi refleksjami. Miał temu służyć pomysł napisania listu o swojej przygodzie z krytycznym myśleniem. Można było pisać o wszystkim: o szkole, uczeniu się, migracjach, różnych perspektywach i ekologii, o komunikacji bez przemocy, o rasizmie. W zależności od tego, kto miał jaką potrzebę.

World cafe – 5 lutego 2019 r. – Stereotypy

Co to są stereotypy? Jak działają? Jaki mają wpływ na życie ludzi? Hejt a mowa nienawiści. Klasa 2 C przeprowadziła Word cafe o stereotypach. Uczestnikami była klasa 3 C. Młodzież, pracując w małych grupach, w kawiarnianej atmosferze, rozmawiała o ważnych sprawach, o problemach, które wynikają z istnienia stereotypów. Był to czas na dyskusję i przemyślenia. Uczennice i uczniowie chętnie dzielili się spostrzeżeniami, wyciągali wnioski. W podsumowaniu zgodnie stwierdzili, że nie powinniśmy uogólniać, oceniać, szufladkować na podstawie subiektywnych odczuć, wrażeń, obserwacji. Stereotypy ograniczają nasze doświadczenie i rozwój, mogą być krzywdzące, kierując się nim, możemy zacząć funkcjonować w nieprawdziwej rzeczywistości, usprawiedliwiając przy pomocy stereotypów nasze zachowanie, traktowanie innych ludzi, postępowanie.

 


„Krytyczne myślenie” – warsztaty dla uczniów oraz „Design thinking” dla nauczycieli – Toruń (28.02-02.03.19)

W lutym przedstawiciele grupy projektowej „Szkoła humanitarna” uczestniczyli w warsztatach poświęconych krytycznemu myśleniu i myśleniu projektowemu. Przez 3 dni dzieliliśmy się doświadczeniem z innymi uczestnikami projektu owocem czego były narzędzia edukacyjne w postaci gry miejskiej, konkursów czy pomysłu na strefę relaksu.

         

Podsumowanie warsztatów – relacja filmowa Michała Brzeżańskiego – uczestnika projektu z
V Liceum Ogólnokształcącego im. Janusza Korczaka w Tarnowie. Zapraszamy do jej obejrzenia.


„Dzień wody” – webinarium (6 marca 2019 r.)

Webinar poświęcony materiałom opracowanym przez PAH, w oparciu o które można przeprowadzić w szkole obchody Dnia wody. Dzień wody obchodzony jest co roku 22 marca. Wody pitnej brakuje setkom milionów ludzi na całym świecie. Światowy Dzień Wody to dobry moment, by przypomnieć, że wodę trzeba szanować. Warto przeprowadzać akcje, które zwrócą uwagę na istnienie problemu i uświadomią jak wielką rolę odgrywa woda i jak wielkie zagrożenie niesie za sobą spadek jej zasobów. Doskonałą okazją są zajęciaprzeprowadzane z młodzieżą w oparciu o materiały PAH. Oprócz wiedzy merytorycznej można pokazać jakie są sposoby na oszczędzanie wody i jej racjonalne wykorzystanie.


„Trudne sytuacje w szkole”- webinarium (26 marca 2019 r. )

Webinar poświęcony sposobom, które mogą pomóc w rozwiązywaniu trudnych sytuacji uczniowskich, lepszemu poprowadzeniu rozmowy, metodach, które motywują do otwartych i konstruktywnych wypowiedzi.


Dlaczego świat jest lepszy niż myślimy? 28 marca 2019 r. warsztaty z Sarianem

Dlaczego świat jest lepszy niż myślimy? Na to i wiele innych pytań odpowiadali uczniowie i uczennice z programu Szkoły Humanitarnej wraz ze stażystą GLENu, opierając warsztat o fenomenalną Factfulness Hansa Roslinga. Dziękujemy Polskiej Akcji Humanitarnej i Sarianowi za przeprowadzenie zajęć.


Podsumowanie Szkoły Humanitarnej – wizyta Kaliny Kabat (12 czerwca)

Podczas całego roku szkolnego przekazywaliśmy idee pomocy humanitarnej. 12 czerwca koordynatorka PAH Kalina Kabat odwiedziła klasę 2C w celu zebrania wniosków, stanowisk i planów, które wypracowała młodzież. To czas, kiedy można było opisać swoje doświadczenia, odczucia, omówić zalety i wady realizacji zagadnień. Pani Kalina Kabat spotkała się także z Panią w-ce dyrektor Dorotą Szemik, Katarzyną Górną-Oremus i Joanną Matyjasik w celu omówienia działań szkoły w ramach PAH oraz poznania wniosków z udziału. Ponadto przeprowadziła ankietę ewaluacji, która pomoże w jeszcze lepszy sposób poprowadzić szkoły, biorące udział w następnej edycji programu.


Gra miejska (14 czerwca)

14 czerwca szkolne koordynatorki wraz z klasą 1 Technikum Budowlanego oraz Konradem Cierpickim wyruszyli na grę miejską. Podczas odwiedzania kolejnych z czterech punktów gry, uczennice i uczniowie przy pomocy kodów QR zapoznawali się z przygotowanymi dla nich zagadnieniami, by potem udzielić odpowiedzi na zadane pytania. Tematem przewodnim była woda, jej zużycie, zapotrzebowanie i braki w niektórych zakątkach świata. Z powodu upału młodzież korzystała z kurtyn wodnych w Parku Miejskim oraz z natrysku, znajdującego się na Rynku. Druga część gry zostanie przeprowadzona we wrześniu.


Lekcje zrealizowane  podczas programu

Pokój na świecie, Dostęp i prawo do wody, Światowy dzień wody, Dostęp i prawo do żywności oraz  do edukacji na świecie, Konsumpcjonizm, Dzień oleju palmowego,  Kryzys żywnościowy, Pomoc humanitarna i konsekwencje kryzysów humanitarnych (głód, epidemie, klęski żywiołowe), Krytyczna i etyczna komunikacja o pomaganiu, Jak mówić o większości świata.


Kop głębiej

  • Platforma TED – tu znajdziesz inspirujące wystąpienia ludzi z całego świata i prawdopodobnie na każdy temat https://www.ted.com/
  • Edukacja globalna na Facebooku (tu ludzie wrzucają sobie różne linki, artykuły, filmy, książki, które warto znać) https://www.facebook.com/groups/edukacjaglobalna/ 
  • Jak mówić o większości świata?

  • O odpowiedzialnym kupowaniu https://www.ekonsument.pl/ 
  • Oto  nagranie z wyjątkowego wystąpienia nigeryjskiej pisarki Chimamandy Adichie. Miliony osób na całym świecie uznało jej słowa za niezwykle inspirujące i skłaniające do refleksji na temat postrzegania świata.

  • Jak wyglądają święta w różnych krajach na całym świecie? https://www.whychristmas.com/cultures/
  • Wystąpienie Angeliki M. Talagi, dzięki któremu nie tylko dowiesz się “Co szkoła robi z mózgami dziećmi?”, ale także… czy mózg można otworzyć i wsadzić do niego wiedzę, by stworzyć wykształconego człowieka, a może to przepis na człowieka upośledzonego życiowo?

  • Dlaczego tak mało pamiętasz ze szkoły? Radosław Kotarski | TEDxKatowice. Psychologowie pamięci zgadzają się, że metody nauki na co dzień używane przez uczniów i dorosłych na dłuższą metę po prostu nie działają. Przeprowadzając eksperymenty naukowe na sobie i analizując wyniki badań ekspertów udało mi się wybrać najskuteczniejsze sposoby uczenia się, które może stosować każdy.

  • Ken Robinson opowiada o tym, jak szkoły zabijają kreatywność i ograniczają potencjał dzieci. 15-minutowa prezentacja jest pod linkiem (ostrzegamy – po obejrzeniu tego filmu nic nie będzie już tak jak dawniej): 

  • Posłuchaj utworu Łony, który przewiduje, o co będą pytać nas nasze wnuki.

  • „Co zrobić, gdy ktoś jest dyskryminowany?” Pamiętaj „Zawsze możesz coś zrobić”!

  • Obejrzyj video Virena Bhandari, znanego jako Kuzyn Hindus,
    który opowiada o swoim doświadczeniu życia w Polsce i wychowywaniu tu swojego syna.

  • Obejrzyj 1:45 min animację o szkolnym eksperymencie „Rzut do kosza”!

  • Obejrzyj poruszającego i wzruszającego TEDa i dowiedz się czym jest intersekcjonalność

  • Rdzenni mieszkańcy Ameryki Północnej to niewielka grupa w odniesieniu do reszty społeczności. OBEJRZYJ klip Gogol Bordello – Immigraniada (We Comin’ Rougher) i przekonaj się sam/a!

  • A czy osoby polskiego pochodzenia mieszkające za granicą spotykają się z dyskryminacją?http://polemi.co.uk/informacje/biznes-i-praca/tysiace-funtow-odszkodowania-8537
  • “Kolumb odkrył Amerykę” – czy zastanawiałeś/łaś się kiedyś nad tym stwierdzeniem? Pomyśl o tym… kto pisze historię wojen, podbojów? Zobacz inną perspektywę! Tu rdzenni Amerykanie i Amerykanki w jednym słowie opisują Kolumba.

Rozmiar
Kontrast