Rozmowy o ZDROWYM ODŻYWIANIU ze specjalistkami Natur House

Temat zdrowego odżywiania zawsze jest aktualny. Zadajemy sobie często pytania: jak zdrowo się odżywiać? Jak wzmocnić swoją odporność zwłaszcza teraz podczas panującej pandemii koronawirusa?

 Zachęcamy do zapoznania się z poniższym materiałem.

 W naszej szkole, w marcu, zostało zorganizowane spotkanie promujące zdrowe odżywianie
pt.: „Profilaktyka nadwagi i otyłości”.  Spotkanie odbyło się w ramach  półfinałowego  etapu Ogólnopolskiej Olimpiady Promocji Zdrowego Stylu Życia. Wybór tegorocznej akcji prozdrowotnej
wynikał z faktu, że otyłość została zakwalifikowana do chorób cywilizacyjnych przez Światową Organizację Zdrowia (ang. World Health Organization, WHO) oraz uznana za epidemię XXI wieku. Szacuje się, że w Polsce dotyczy ok. 10% dzieci w pierwszych 3 latach życia, 30% dzieci w wieku wczesnoszkolnym oraz ponad 20% młodzieży przed ukończeniem 15 roku życia. 

Nadmierna masa ciała sprzyja rozwojowi wielu chorób, w szczególności chorób układu krążenia, nadciśnienia tętniczego, cukrzycy typu II oraz niektórych nowotworów.
Zwiększa również ryzyko zaburzeń hormonalnych i metabolicznych.

Wykład na temat zdrowego odżywiania wygłosiła ekspertka wadowickiego Natur House  pani Natalia Grabińska – dietetyk  wraz z panią Agnieszką Guzek – asystentką dietetyka.

(Wadowickie Centrum Natur House zostało wyróżnione Orłem Medycyny 2018 roku).
Młodzież z klas: 3 Te , 3 Tia oraz laureat etapu rejonowego olimpiady Michał Nicieja z klasy I te4
z zainteresowaniem wysłuchali wykładu na temat podstawowych zasad zdrowego żywienia.
Na początku pani dietetyk przedstawiła główne zasady zdrowego odżywiania w postaci piramidy żywieniowej.
 Piramida to zestawienie wszystkich zaleceń żywieniowych i potrzebnych składników z 5 grup żywieniowych (produkty zbożowe, mleczne, warzywa i owoce, ryby, drób, mięso), dzięki którym
możemy mieć pewność, że będziemy się prawidłowo rozwijać i rosnąć.
Nie istnieje produkt spożywczy, który zawierałby wszystkie niezbędne składniki odżywcze
w odpowiednich, potrzebnych dla organizmu ilościach. Tylko wykorzystanie wielu różnych produktów pozwala na zbilansowanie diety.

Podczas wykładu przypomniane zostały podstawowe funkcje składników odżywczych:

  1. budulcowe: białko, niektóre składniki mineralne, kwasy tłuszczowe
  2. energetyczne: tłuszcze, węglowodany,
  3. regulujące: witaminy, składniki mineralne.

BARDZO WAŻNE jest, aby posiłki, które się spożywa były:

pełnowartościowe, pożywne, urozmaicone o odpowiedniej wartości odżywczej, prawidłowo rozłożone
w ciągu dnia (4 – 5 posiłków dziennie,  przerwa między posiłkami 3 – 4 godz.).

Chcąc szybko i łatwo poznać stan naszej tkanki tłuszczowej i określić czy nasz styl życia i dieta są odpowiednie, możemy posłużyć się wskaźnikiem  BMI. Wskaźnik BMI – (Body Mass Index) oddaje relację pomiędzy masą ciała, a wzrostem i wykazuje wysoką  korelację z masą tkanki tłuszczowej.

Interpretacja:

< 18,5 – niedowaga

18,5-24,9 – zakres normy

25-29,9 – I stopień otyłości

30-39,9 – II stopień otyłości

> 40 – III stopień otyłości

DLA ZAINTERESOWANYCH można podać zestawienie: posiłek fast food kontra posiłek domowy:

Posiłek FAST FOOD                       

Big Mac z serem – 810 kcal

Frytki duże         – 610 kcal

Coca-cola            – 205 kcal        =   RAZEM   1625kcal

Posiłek DOMOWY                              

Zupa jarzynowa 250g          – 120kcal

Pierś z kurczaka                   – 400kcal

Ziemniaki                    – 154 kcal

Marchewka z groszkiem      –  96 kcal   = RAZEM   770 kcal 

Jeden BIG MAG   564 kcal  –  wydatki energetyczne:

Koszykówka                                           61 min

Jazda na rowerze (ok.10km/h)              112 min

Piłka nożna                                              52 min

Pływanie                                                  84 min

Spacer w umiarkowanym tempie          170 min .

Podsumowując spotkanie, pani dietetyk Natalia Grabińska zwróciła uwagę, że kluczem do sukcesu, zdrowia jest odpowiednia zbilansowana dieta, zawierająca wszystkie potrzebne organizmowi składniki odżywcze w odpowiednich ilościach.

Nie można zapomnieć też o aktywności fizycznej, musimy starać się jak najwięcej spacerować, pływać, biegać, jeździć na rowerze .

Sukces podczas odchudzania czy innej diety zależy od motywacji oraz tego, czy nasza dieta jest odpowiednio zbilansowana. Specjalista z Centrum Dietetycznego Natur House w Wadowicach – Pani Natalia Grabińska zaprosiła wszystkich zainteresowanych na indywidualną bezpłatną konsultację, podczas której dobierze bezpieczny dla zdrowia plan żywieniowy i doradzi, jak się zmotywować do diety.

 My proponujemy też zastosować zasadę 5U

Zasady żywienia wyrażone przez prof. Bergera jako 5 razy „U”:

U-rozmaicenie (szeroki asortyment produktów spożywczych, każda grupa żywności w każdym posiłku);

U-miar (nieprzejadanie się, odchodzenie od stołu z lekkim

niedosytem, jedzenie według potrzeb i utrzymywanie optymalnej masy ciała);

U-nikanie (nadmiaru soli, cukru, tłuszczów, cholesterolu, a także używek, takich jak alkohol czy papierosy);

U-regulowanie (stałe pory i liczba posiłków w ciągu dnia);

U-prawianie (regularny wysiłek)

A co jeść między posiłkami?

Proponujemy zdrowe przekąski, które mogą być świetnym uzupełnieniem diety.
 Informacje poniżej.spis zdrowych przekąsek

czterej uczniowie z panią dietetykwykład pani dietetyk z uczniami

 

 

                                                                

Szkolne Koło PCK

D. Załuska – Oberpriller, J. Zaręba

Rozmiar
Kontrast