PO WER

Technik budownictwa na szóstkę z plusem.

Tak zostali ocenieni uczniowie klasy trzeciej Technikum budowlanego, którzy odbywali praktykę zawodową w Eisenach. Wyjechali w ramach programu Kontynuacja praktyk zawodowych w Turyngii dla młodych budowlańców o numerze 2017-1-PL01-KA102-035983w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego” realizowanego ze środków PO WER na zasadach Programu Erasmus sektor Kształcenie i szkolenie zawodowe.
W Turyngii spędzili cztery tygodnie w tym czasie pracowali w firmach budowlanych, a w czasie wolnym od pracy zwiedzali kraj zachodnich sąsiadów. Weimar świętujący 100 lecie Bauhausu, Frankfurt- europejska stolicę finansów- gdzie podziwiali nowoczesne wieżowce Meinhattanu i świeżo odbudowaną frankfurcką starówkę. Spędzili dzień w Erfurcie gdzie prócz tradycyjnej trasy turystycznej poznawali tajemnice słynnej cytadeli Petersberg wędrując po jej podziemnych korytarzach. W Lipsku po zwiedzeniu miasta wybrali sie do ZOO.
Czas był bardzo intensywnie, pożytecznie i przyjemnie spędzony. 4 tygodnie minęły bardzo szybko żaden z uczestników nie tęsknił za domem i nie myślał o powrocie.
Uczniowie mieli okazję poznać nowe miejsca, sprawdzić się w pracy ale tez poznać się nawzajem, w nowych sytuacjach. Cały wyjazd oceniają bardzo pozytywnie:

OLA: Warto zauważyć ze taki wyjazd to nie tylko praca i nauka. W czasie wolnym wypoczywaliśmy oraz zwiedziliśmy turystyczne atrakcje Eisenach i okolicy. Ponadto praktyki pozwoliły nam poznać kulturę, zwyczaje oraz środowisko sąsiedniego kraju.
Wyjazd był wspaniałą przygodą, która dużo mnie nauczyła, ale także dostarczyła wielu wspaniałych wspomnień.

KLAUDIA: Każdemu mogę polecić wyjazd na praktyki organizowane w ramach programu Erasmus Wiem że gdyby istniała taka możliwość to z pewnością wyjechałabym jeszcze raz.
Mogłam zdobyć doświadczenie, które z pewnością przybliży mnie do osiągnięcia sukcesu zawodowego w przyszłości.

ERYK: Mnie podobała się atmosfera w firmie, bliski kontakt z pracownikami, w której w razie potrzeby można się było porozumieć w języku niemieckim lub angielskim. Oprócz poznawania i sprawdzania umiejętności zawodowych miałem okazję obserwować sposób działania firmy budowlanej, codzienne problemy z jakimi musi się borykać, sposób prowadzenia robót, organizację pracy. Myślę, że to nabyte doświadczenie jest również bardzo cenne i z pewnością opłaci się w przyszłości.

KUBA: Do zdobytych umiejętności koniecznie dodać muszę umiejętności językowe. mój poziom początkowo był jedynie podstawowy. Na miejscu okazało się jednak, że wystarczył jedynie miesiąc, podczas którego codziennie dostarczano mi ośmio-godzinną dawkę języka, aby skutecznie przełamać opory w używaniu języka obcego.

GABRIEL: Chcę wspomnieć o doświadczeniu związanym z poznaniem nowej kultury, podczas praktyk mieliśmy styczność z niemieckimi kolegami w pracy mogliśmy obserwować ich codzienne życie, tak więc miałam okazję poznać Niemcy „od kuchni” przyglądania się temu, jak wygląda ich zwykły dzień, czym różni się od naszej polskiej codzienności. Obserwacje po raz kolejny poszerzyły moje horyzont, pozwoliły poznać wiele nowych rzeczy, o których wcześniej nie miałam pojęcia, oraz sprawiły, że jeszcze pełniej poczułem się obywatelem Europy.

PIOTR: Firma, w której pracowałem bardzo mnie zaskoczyła podejściem do pracowników nie spodziewałem się, że w pracy może panować taka przyjacielska atmosfera.


Lepiej niż zza biurka

Uczniowie trzeciej klasy budowlanej wrócili z zagranicznych praktyk. Eisenach przypadło im do gustu, i co tu dużo pisać, zdali pomyślnie test. Na zaradność. Stanęli na wysokości zadania i świetnie poradzili sobie w pracy. Agnieszka Jakubowska, nauczycielka języka niemieckiego w CKZiU nr 2 w Wadowicach wspomina jak szybko minął ten miesiąc.

Morgen na przywitanie

Godzina 6.30. Uczniowie w strojach roboczych kręcą się po kuchni. Jeszcze nieco zaspani wsłuchujemy się w odgłos gotującej się wody w czajniku, raz po raz uderzenie drzwiczek od lodówki. Czterech młodych budowlańców: Daniel, Maciek, Oskar i Tomek przygotowują sobie śniadanie. Po chwili dołączają Agnieszka i Alina. One również wstały wcześniej, żeby przygotować sobie prowiant do pracy. Jeszcze tylko kontrola, rękawiczki robocze – są, telefon komórkowy – jest. Chwilę później trzaśnięcie drzwi i poranny gwar milknie. Z zewnątrz dolatują mnie tylko wesołe pozdrowienia „Morgen” – „Morgen”. – Agnieszka Jakubowska – nauczycielka języka niemieckiego.

Tak zwykle rozpoczynał się każdy dzień praktyk uczniów klasy 3C Technikum Budowlanego z CKZiU nr 2 w miejscowości Eisenach, mieście rodzinnym Jana Sebastiana Bacha.

Praktyka czyni mistrza

Przez cztery tygodnie (17.02 – 15.03.2019) uczniowie w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego”, realizowanego ze środków PO WER, odbywali praktykę w niemieckich firmach budowlanych. Budowali fundamenty, murowali, tynkowali, burzyli mury, zdzierali tapety, układali parkiet, malowali ściany zbierając pochwały od niemieckich fachowców.

O 17.00 po raz kolejny wszyscy spotykamy się przy kuchennym stole. Każdy z nas opowiada, jak mu minął dzień, czym się dziś zajmował, czego się nauczył, co zabawnego go spotkało. Rozmawiamy, dyskutujemy, śmiejemy się. Coraz częściej w rozmowach padają niemieckie słówka. Agnieszka Jakubowska – nauczycielka języka niemieckiego.

Nie tylko codzienne obowiązki

Oprócz pracy jest również czas na aktywny odpoczynek. Każda wolna chwila wykorzystywana jest na zwiedzanie miasta Eisenach oraz okolicznych atrakcji turystycznych. W weekendy młodzież uczestniczy w organizowanych według własnego pomysłu wycieczkach. Tym razem przyszli budowlańcy odwiedzili w Lipsku jeden z najpiękniejszych niemieckich ogrodów zoologicznych, uczestniczyli w pochodzie karnawałowym w Erfurcie, przystanęli nad miejscem pamięci II Wojny Światowej – obozie koncentracyjnym Buchenwald, chłonęli atmosferę Weimaru w domu Johanna Wolfganga Goethego i robili zakupy we Franfurcie nad Menem.

Po raz pierwszy byłem opiekunem praktykantów w Niemczech. Przed wyjazdem miałem różne scenariusze w głowie. Rzeczywistość jednak prześcignęła wszystkie najbardziej pozytywne myśli.
Sześcioro uczniów odbywających praktykę w Niemczech to wspaniała młodzież, która starszemu pokoleniu pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość. Byli skoncentrowani na sprawach zawodowych i chcieli wykazać się swoimi umiejętnościami. Przy tym byli bardzo zdyscyplinowani, ciekawi otaczającej ich niemieckiej rzeczywistości. Na potwierdzenie moich słów powołam się na fakt, że wszyscy otrzymali ocenę wyróżniającą z praktyki, a kilku z nich dostało propozycję pracy w niemieckich firmach. Szczególnie nauczyciela cieszy taki szacunek do polskiego ucznia i pracownika zarazem. Praktyka ta pozostawiła w nas wszystkich wiele wspaniałych wspomnień –
Wiesław Gębczyk – nauczyciel języka niemieckiego.

Praktyki zagraniczne są bardzo inspirujące nie tylko dla młodzieży, lecz także dla nas nauczycieli. Bardzo się cieszę, że mamy możliwość uczenia nie tylko zza biurka. To wspaniałe obserwować, jak nasi uczniowie świetnie sobie radzą w praktyce i towarzyszyć im w ich rozwoju. Agnieszka Jakubowska – nauczycielka języka niemieckiego.

Agnieszka Jakubowska – nauczycielka języka niemieckiego.


Praktyka czyni mistrza, czyli kolejny udany wyjazd budowlańców

Od 30 września do 26 października 2018 roku uczniowie klasy 3F przebywali na praktykach zawodowych w Turyngii w ramach projektu „Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia zawodowego”, realizowanego ze środków PO WER. Dla wszystkich uczestników była to pierwsza okazja do sprawdzenia swoich umiejętności w niemieckim zespole fachowców, czyli stanowiła swego rodzaju przymiarkę na przyszłość.

Uczestnikom praktyk praca w Niemczech przypadła do gustu, a szczególnie: brak pośpiechu, duża dokładność, pozytywne nastawienie i uprzejmość współpracowników, a nade wszystko uznanie i życzliwość pracodawców. Największym problemem dla uczniów okazała się słaba znajomość języka, która ograniczała im kontakt. Jednakże dzięki solidnemu przygotowaniu zawodowemu, pomimo braków językowych, chłopcy potrafili dobrze wykonywać powierzane zadania, a ich praca została doceniona – dwaj przedsiębiorcy budowlani (właściciele firm, w których odbywały się praktyki) zaoferowali naszym chłopcom pracę w swoich firmach.

Sprawdzenie się na niemieckim rynku pracy to główny, ale nie jedyny cel tego wyjazdu. Uczestnicy mieli też możliwość poznania kraju naszych sąsiadów. W każdy weekend odbywały się wycieczki: Erfurt, Weimar, Frankfurt, Lipsk i oczywiście zwiedzanie Eisenach i okolicy. Do Erfurtu wybraliśmy się na Oktoberfest, Weimar zwiedzaliśmy w podczas 365. rocznicy Zwiebelmarktu (Święto Cebuli zapoczątkowane w 1653 r. pierwszym Targiem Cebulowym). Frankfurt podziwialiśmy z pokładu statku wycieczkowego, którym przez 2 godziny pływaliśmy po Menie oraz z poziomu platformy widokowej Maintower. W Lipsku, oprócz tradycyjnego programu zwiedzania, przez 4 godziny spacerowaliśmy po ZOO. Chłopcy poznawali ponadto atrakcje turystyczne Eisenach: Wartburg, Bachhaus, Luterhaus, Burschenschaftsdenkmal.

Motywacje do udziału w praktykach były inne u każdego z uczestników: jedni traktowali wyjazd jako przygodę, inni zaspakajali ciekawość świata, kolejnymi kierowała chęć poznania ludzi czy też sprawdzenie się w realiach europejskiego rynku pracy. Wszyscy jednak ocenili wyjazd jako udany i nie żałowali swojej decyzji. Niektórzy z nich już planują podjąć pracę za granicą po zakończeniu szkoły, inni natomiast uznali, że choć praktyka w Niemczech im się podobała, to jednak będą szukali zatrudnienia w naszym kraju. Niezależnie jaką decyzję podejmą w przyszłości, będzie ona bardziej świadoma, bo oparta na osobistym doświadczeniu. Właśnie to doświadczenie i poznanie siebie, swoich możliwości i ograniczeń jest największym atutem praktyk.

Załączniki:
PO WER
Regulamin
Zgoda rodziców
Kwestionariusz

Tekst i zdjęcia: Irena Jagiełka

Rozmiar
Kontrast