KinoSzkoła

Młodzież wszystkich klas przystąpiła do interdyscyplinarnego programu edukacji medialnej i społecznej „KinoSzkoła” organizowanego przez Wadowickie Centrum Kultury.  Raz w miesiącu uczniowie będą mieli możliwość obejrzeć film cenionych reżyserów polskich lub światowych. Oprócz tego przed każdą projekcją filmową odbędzie się spotkanie z zaproszonym gościem, który poprowadzi warsztaty profilaktyczno-społeczne utrzymane w temacie danego filmu. Również na lekcjach wychowawczych nauczyciele będą mogli rozwinąć problematykę poruszaną w filmie w oparciu o atrakcyjne materiały przygotowane przez twórców projektu.
Opiekunami projektu są Agnieszka Jakubowska i Agnieszka Kołek.


Filmowe drogowskazy

W roku szkolnym 2019/2020 po raz kolejny przystąpiliśmy do projektu KinoSzkoła organizowanego przez Kino Centrum w Wadowicach. W październiku obejrzeliśmy film Jestem najlepsza. Ja Tonya (reż. Craig Gillespie), który był inspiracją do dyskusji na temat hierarchii wartości. Film ukazał nam nie tylko biografię utalentowanej amerykańskiej łyżwiarki T. Harding, ale również pokazał zwykłych ludzi, którzy popełniają błędy, zadają się z niewłaściwymi osobami i nie potrafią wyciągnąć wniosków na przyszłość.
W listopadzie obejrzeliśmy holenderski film Mam dość! w reżyserii Tessa Schrama, w którym ukazany został wpływ jednostki na grupę oraz przemoc rówieśniczą, zaś w styczniu cieszyliśmy się oskarowym filmem Green Book (reż. Peter Farrelly), który pokazuje jak rodzą się stereotypy i uprzedzenia. Przemiany bohaterów, którzy przestają patrzeć na drugą osobę jako na przeciwnika ze złej klasy społecznej czy o złym kolorze skóry, stanowią o sile opowieści, która w dużym stopniu porusza emocjonalnie i daje do myślenia.

SNOWDEN

Agnieszka Jakubowska

Prywatność w sieci i zimna wojna lat pięćdziesiątych

SNOWDEN
https://www.filmweb.pl/film/Snowden-2016-728191/posters
W lutym obejrzeliśmy film „Snowden” w reżyserii Olivera Stone. Tytułowy bohater to jeden z najbardziej kontrowersyjnych postaci XXI wieku. „Snowden” to opowieść o człowieku, który ujawnił ściśle tajne dokumenty, doprowadzając do największego przecieku zastrzeżonych danych w historii USA i stając się najbardziej poszukiwanym człowiekiem na świecie. To przede wszystkim film wywołujący dyskusję na temat prywatności i bezpieczeństwa w internecie.
ZIMNA WOJNA
https://www.filmweb.pl/film/Zimna+wojna-2018-764039/posters
W marcu ponad 200 uczniów naszej szkoły obejrzało nominowany do Oskara film „Zimna wojna” w reżyserii Pawła Pawlikowskiego. To historia wielkiej i trudnej miłości dwojga ludzi, którzy nie potrafią być ze sobą i jednocześnie nie mogą bez siebie żyć. W tle wydarzenia zimnej wojny lat 50. w Polsce, Berlinie, Jugosławii i Paryżu.

„Miasto 44” oraz „Wołyń”

W grudniu oraz styczniu uczniowie naszej szkoły obejrzeli kolejne filmy z cyklu Polska Niepodległa w ramach projektu KinoSzkoła, były to „Miasto 44” oraz „Wołyń”.

„Miasto 44” to film pokazujący historię oraz emocje młodych ludzi w czasie Powstania Warszawskiego zaś „Wołyń” to film poruszający temat tragicznych wydarzeń na Kresach Wschodnich. W latach 1943–1945 nacjonaliści ukraińscy dokonali na Kresach Wschodnich antypolskiej czystki etnicznej o charakterze ludobójstwa. Film ukazuje historię z perspektywy zarówno polskich, jak i ukraińskich bohaterów. Twórcy filmu pragnęli, by obraz ten przyczynił się do przywrócenia pamięci o ofiarach rzezi wołyńskiej i do poszukiwania prawdy o tych wydarzeniach.

Dywizjon 303. Historia prawdziwa. – listopad 2018

W poniedziałek 19 listopada uczniowie klas technikum budownictwa obejrzeli patriotyczny film „Dywizjon 303. Historia prawdziwa” w reżyserii Denisa Delića w ramach cyklu 100 lat Polski Niepodległej.
Film opowiada historię takich pilotów jak: Witold Urbanowicz, Jan Zumbach, Witold Łokuciewski, Mirosław Ferić, Josef František, Ludwik Paszkiewicz, Zdzisław Henneberg, Jan Daszewski, Leopold Pamuła, Stanisław Karubin, Tadeusz Andruszków czy Kazimierz Wünsche, którzy w roku 1940, kiedy to Polska znajduje się pod niemiecką i radziecką okupacją, przedostają się przez Rumunię i Francję do Wielkiej Brytanii, gdzie tworzą 303 Dywizjon Myśliwski Warszawski im. Tadeusza Kościuszki. Dywizjon, który odmieni oblicze wojny.
W czasach, gdy każdy dzień mógł być ostatnim, nie wahali się wykonywać ewolucji powietrznych na granicy szaleństwa Ich umiejętności i niezwykły patriotyzm mogą być przykładem dla kolejnych pokoleń Polaków, czym jest prawdziwe bohaterstwo.

Lekcja z Holokaustu

Rok 2018 został ustanowiony przez Sejm Rokiem Ireny Sendlerowej dla uczczenia pamięci bohaterskiej postawy jednej ze Sprawiedliwych wśród Narodów Świata. To najwyższe izraelskie odznaczenie może uzyskać osoba nieżydowskiego pochodzenia, która w czasie II wojny światowej pomagała Żydom.

Młodzież z klas technikum budownictwa z CKZiU nr 2 w Wadowicach uczestniczyła w ramach interdyscyplinarnego projektu KinoSzkoła w warsztatach na temat Holokaustu. Edukator – Paweł Duda przybliżył znaczenie słów kluczy potrzebnych do zrozumienia tematu. Przedstawił przyczyny, które doprowadziły do masowej eksterminacji narodu żydowskiego.

Wykład był równocześnie punktem wyjścia do filmu Michała Szczerbica „Sprawiedliwy” z 2015 roku. Obraz przedstawia historię Hani – żydowskiej dziewczynki, którą w czasie wojny ukrywała polska rodzina, narażając własne życie. Dziecko zaprzyjaźniło się głównie z Pajtkiem (w tej roli Jacek Braciak), dzięki któremu mogła się przekonać, że otaczają ją nie tylko okrutni ludzie. Po wojnie Hania wraca do Polski, aby nakłonić Anastazję i Jana, u których znalazła schronienie, do przyjęcia Medalu Sprawiedliwych wśród Narodów Świata. Film pokazuje, jak różne postawy przyjmowali ludzie w czasie wojny wobec Żydów. Byli tacy, którzy nie zważali na grożące im niebezpieczeństwo i pomagali, ale byli i tacy, którzy pozostawali obojętni czy nawet donosili na ukrywających się Żydów.

Agnieszka Kołek

O przemocy rówieśniczej w filmie – kwiecień 2018

„Obietnica” w reżyserii Anny Kazejak to dramat, który otrzymał w 2014 roku Złote Lwy za najlepszą drugoplanową rolę męską. Film przedstawia historię nastolatka, który oskarżony o zdradę składa swojej dziewczynie pewną obietnicę, która pociągnie za sobą tragiczne w skutkach zdarzenia…
Film poprzedziła prelekcja wygłoszona przez edukatora Pawła Dudę, który zwrócił uwagę na kilka aspektów związanych z agresją. Przedstawił koncepcję Alberta Bandury, zgodnie z którą agresja jest czymś wyuczonym, co oznacza, że nabywamy ją przez naśladownictwo i obserwację. Inna teoria głosi, że agresja istnieje od zawsze, zmieniają się tylko powody, które ją wywołują. Oświeceniowy filozof Jean-Jacques Rousseau natomiast był zdania, że człowiek rodzi się jako istota szlachetna a społeczeństwo ma na niego destrukcyjny wpływ. Wykładowca przypomniał również najważniejsze terminy związane z problemem agresji: mobbing, bullying i stalking.

Na zakończenie zaapelował, aby reagować, gdy jesteśmy świadkami przemocy, zgłaszając problem policji lub zaufanej osobie. Przyłączając się do apelu, powtarzamy motto naszego spotkania: „Twoja niemoc wspiera przemoc”.

Agnieszka Kołek

Skąd się wzięło zło na świecie? – marzec 2018

Marcowe spotkanie w ramach projektu KinoSzkoła miało wyjątkowy charakter, ponieważ stanowiło nie tylko pretekst do rozmowy o ponadczasowym problemie obecności zła w świecie, ale również było wstępem do czekających nas niebawem rekolekcji wielkopostnych.
Edukator Adam Andrysek wprowadził nas w problematykę moralnych rozważań na temat dobra i zła, prowokując pytaniami: Dlaczego ciągnie nas do dobra, a dlaczego do zła? Kto może dopuścić się okrucieństwa wobec innych? Odwołując się do przykładów z Biblii, literatury, ale również powołując się na naukowe eksperymenty, np. Stanfordzki eksperyment więzienny, skłonił nas do refleksji na temat etycznego wymiaru dobra i zła.

20180312_112116
20180312_112302
20180312_111225
20180312_110326
20180312_104714

Dyskusja była punktem wyjścia do problematyki filmu „Chata” Stuarta Hazeldine, będącego ekranizacją powieści Williama Paula Younga o tym samym tytule. Mac – główny bohater przeżywa żałobę po tragicznej śmierci córeczki Missy. Obwinia za wszystko siebie, Boga, oddala się stopniowo od żony i pozostałej dwójki dzieci. Pewnego razu otrzymuje tajemniczy list z zaproszeniem do leśnej chaty, w której prawdopodobnie została zamordowana Missy. List wydaje się pochodzić od samego Boga. Mac postanawia wyruszyć w podróż swego życia…

Agnieszka Kołek

Głos w sprawie odpowiedzialności – luty 2018

„Zatrzymać” to film belgijskiego reżysera Guillaume’a Seneza, który jest mocnym głosem w sprawie odpowiedzialności. Twórca wziął pod lupę dwójkę nastolatków, którzy mają po 15 lat i zapewniają, że bardzo się kochają. Są jednak szalenie niedojrzali, a ich związek opiera się głównie na seksie, co ma swoje konsekwencje – dziewczyna zachodzi w ciążę. Oboje nie zdają sobie sprawy, co to znaczy mieć dziecko. Reżyser prezentuje dwie postawy moralne – chłopaka, chcącego zachować dziecko i dziewczyny, mocno naciskanej przez własną matkę, która chce się „pozbyć” kłopotu. Film doskonale ukazuje, jak niespełnione marzenia oraz tęsknota za życiem zwykłego nastolatka nie ułatwiają decyzji o urodzeniu dziecka. Obraz ukazuje również silne emocje, które towarzyszą młodym i ich rodzicom.
Agnieszka Jakubowska

Tradycja kontra cywilizacja – styczeń 2018
W ramach projektu KinoSzkoła, w którym uczestniczymy od października 2017 roku, podejmowane są tematy ważne, niełatwe i niejednokrotnie kontrowersyjne. Filmy, które mieliśmy możliwość obejrzeć, skłaniają do refleksji i nie pozostawiają nas obojętnym wobec problemów współczesnego świata.
Tak było również w czasie styczniowej projekcji filmu „Difret” w reżyserii Zeresenaya Mehari’ego. Dramat, który otrzymał Nagrodę Publiczności w 2014 roku podczas Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie, opowiada historię czternastoletniej Hirut Assefa – aresztowanej po tym, jak postrzeliła jednego z napadających ją mężczyzn.
Obraz poprzedzony był warsztatami: „Tradycja kontra cywilizacja. Sytuacja kobiet w społecznościach afrykańskich”, które stanowiły wprowadzenie do problematyki filmu. Prowadzący zwrócił uwagę m.in. na różnicę między kulturą plemienną a narodową oraz wynikające z tego konsekwencje zwłaszcza dla pozycji kobiety w społeczności afrykańskiej.
Agnieszka Kołek   Zdjęcia Katarzyna Górna-Oremus, Agnieszka Jakubowska

 

W poszukiwaniu własnej tożsamości – grudzień 2017
Technicy budownictwa z Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego nr 2 w Wadowicach uczestniczyli 18. 12. 2017 roku w kolejnych zajęciach w ramach projektu KinoSzkoła. Temat grudniowych warsztatów brzmiał: „Moje korzenie. Jak pochodzenie wpływa na moje życie.” Prelegent, pan Paweł Duda, zwrócił uwagę na to, jak duże znaczenie odgrywa pochodzenie na kształtowanie naszej osobowości oraz skłonił nas do refleksji na temat konsekwencji, jakie mogą wyniknąć, gdy człowiek zostanie oderwany od swoich korzeni.

Warsztaty stanowiły wstęp do filmu „Lion. Droga do domu” Gartha Davisa, który powstał na podstawie autentycznych wydarzeń. Pięcioletni Saroo gubi się na ulicach Kalkuty, tysiące kilometrów od swojej rodziny. Od tej pory zdany jest wyłącznie na siebie. Musi stawić czoła brutalnemu światu. Na szczęście na jego drodze staje para Australijczyków, która decyduje się go zaadoptować i stwarza bezpieczną, kochającą się rodzinę. Gdy Saroo dorasta, postanawia odnaleźć swoją biologiczną matkę i brata. Odbywa podróż w poszukiwaniu własnych korzeni.

„Lion. Droga do domu” to film poruszający, który niewątpliwie skłania do refleksji i uruchamia bagaż emocji. Zmusza do zastanowienia się nie tylko nad kwestią naszego zakorzenienia. W filmie bowiem pojawia się wiele ważnych tematów, jak chociażby trudne relacje między rodzeństwem czy wpływ traumatycznych przeżyć z dzieciństwa na dorosłe życie człowieka.
Agnieszka Kołek

Prowadź swój pług przez kości umarłych – listopad 2017
W listopadzie 2017 mieliśmy przyjemność obejrzeć zdobywcę Srebrnego Niedźwiedzia na Międzynarodowym Festiwalu filmowym w Berlinie; głośny film Agnieszki Holland i Kasi Adamik – „Pokot”.

Pokot

Skip to content